Jämställdhet inom Skogsbranschen är vägen mot en mer inkluderande framtid
Agneta Larsson är verksamhetsutvecklare på naturbruksförvaltningen, Västra Götalandsregionen. Hennes arbete fokuserar på skog och livsmedel, hon driver även frågor inom…
2023-03-27
Tång, en växande gröda i Sverige och Europa– Intresset för tång ökar, både i Sverige och inom EU, säger Cajsa Torell på Kobb, ett av de bolag som satsar på att sätta svensk tång på marknaden.
Tång och alger väntas få en betydande roll i den europeiska blå bioekonomin. Produktionen beräknas öka från cirka 80 000 ton idag till cirka 350 000 ton 2030 då tångsektorn beräknas ha en omsättning på över nio miljarder Euro.
Tång är en hållbar och förnybar resurs, och kan bidra till att minska koldioxidutsläpp, förbättra havsmiljön och främja en cirkulär ekonomi. Nya marknader och arbetstillfällen möjliggörs då tången kan användas på flera olika sätt, som livsmedel, foder, bränsle och material.
– Tång är framtidens råvara och kommer att bli en naturlig del av vår kost. Vi kommer samtidigt kunna använda tångens fina egenskaper även på många andra sätt, till exempel i hår- och hudvårdsprodukter eller i olika material, säger Cajsa Torell.
De senaste åren har det blivit fler företag som odlar, plockar och skördar tång i Sverige och allt oftare förekommer tång som ingrediens i livsmedel och ute i kök och restauranger. Så här kommenterar några av de västsvenska företagen den utveckling som nu sker.
– Hos våra kunder har tången fått en mer permanent plats och serveras kontinuerligt på menyerna längs med västkusten och på utvalda premiumrestauranger i Sverige, säger Cassandra Köbbel från Ten Island Seafarm.
– Vi upplever att intresset har ökat senaste året hos konsumenter att använda både odlad och vildplockad tång. Vi ser fram emot att svensk tång kommer växa och tror det kommer bli fler tångföretagare, tångodlare och fler tångprodukter på marknaden under kommande år, säger Anna Wångmar på Tångkullan.
– Det växer nu också fram tångodlingar som kommer att försörja industrin. Sedan ser vi att det finns ökad uppmärksamhet från myndigheter och allmänhet som inte fanns här tidigare, säger Katerina Bengtsson Kupcik på Scandsea.
– Jag uppfattar det som att vi för cirka två år sen kom över ”the tipping point”: vi var fler som talade om tång, vilket gjorde att tången liksom spred sig av sig själv när tillräckligt många ”pratade” om det, säger Linnea Sjögren från Catxalot.
– Intresset i Sverige för tång bara ökar och ökar! Nya produkter och fler producenter dyker upp hela tiden och branschen välkomnar nykomlingarna, som oss på Koastal, med öppna armar och med stor samarbetsvilja. Känns fantastiskt att arbeta i den här sfären!
I Sverige är det sockertång och havssallad som odlas kommersiellt. Dessa tångsorter växer vilt, men kan också odlas på rep i havet och i slutet av mars är de första primörerna redo att skördas. Sedan några år tillbaka säljs den allra första nyskördade svenska tången ”sista tossdan i mass”, då de första tånglådorna går under klubban på Göteborgs Fiskauktion.