Liquid Wind reser 44 miljoner euro
Liquid Wind, som startade resan på Innovatum Science Park, har säkrat 44 miljoner euro i en av de största finansieringsrundorna…
2024-06-18
Publik laddning för elbåtar öppnar i GöteborgSakta men säkert ökar mängden båtar med batteri- eller hybriddrift längs våra kuster. Omställningen till eldrift ställer krav på att infrastrukturen hänger med.
– Som stor aktör i båtbranschen och hemmahamn för många båtar är det viktigt att vi tar vårt ansvar för infrastrukturen. Den som vill byta till elbåt ska kunna göra det och känna sig bekväm med att det kommer finnas stabil tillgång till el när man ligger vid sin plats. Men vi måste även kunna erbjuda publik laddning för båtar på tillfälligt besök, säger Anders Söderberg, vd för Grefab, Göteborgsregionens fritidshamnar AB.
Även bilar kan utnyttja den nya laddstolpen på Saltholmen. I Hinsholmen är det hemladdning för eldrivna båtar som har prioriterats. X-bryggan har fått 14 stolpar med fyra uttag vardera, plus en laddpunkt på 11kW på nocken för tillfälligt tillagda båtar. Betallösningen via app är tillgänglig för alla som vill utnyttja laddningsmöjligheterna.
– Fokus för oss nu blir att följa och utvärdera de investeringar vi har gjort för att se om de lösningar och placeringar vi har valt är rätt. Vi behöver lära oss för att kunna ta rätt nästa steg, säger Anders Söderberg.
Samverkansprojekt ger förutsättningar
Satsningarna på att elektrifiera fritidsbåtshamnarna i Göteborg är del i ett stort samverkansprojekt längs västkusten upp i Norge som EU delfinansierar. Projektet ska skapa förutsättningar för ett laddstråk för fritidsbåtar som sträcker sig hela vägen till norska Agder. Målet är i första hand 400 laddpunkter i Göteborg, Lysekil och norska Arendal.
För några veckor sedan invigdes en supersnabbladdare på 150kW i södra hamnen i Lysekil, inom ramen för projektet.
– Det är en av de första supersnabbladdarna för båt på västkusten. Även bilar kan utnyttja den. För en kustkommun som Lysekil är det ett sätt att visa framfötterna och öka attraktiviteten gentemot besökare, säger Madeleine Lilja, projektledare på Business Region Göteborg.
Växande marknad för elektriska drivlinor
I framtiden kommer allt fler nya båtar att vara utrustade med helt elektriska drivlinor eller hybriddrivlinor. Antalet äldre båtar som byter till elmotorer ökar och är kanske den snabbast växande marknaden tillsammans med elektriska utombordare för mindre båtar.
– Visionen är att vi ska inspirera och på olika sätt bidra till ett pärlband av laddmöjligheter längs kusten mellan Göteborg och Strömstad, in i Oslofjorden och vidare söderut på andra sidan Skagerrak till norska Agder. En fungerande laddinfrastruktur för fritidsbåtar, helt enkelt, säger Madeleine Lilja.
Om Grefab
Göteborgsregionens Fritidshamnar AB (Grefab) äger, driver och utvecklar fritidsbåtshamnar i Göteborgsregionen. Grefab ägs av Göteborgs Stad, Partille kommun, Ale kommun och Mölndals Stad.
Om projektet go:LEIF
Elbåtladdningsprojektet go:LEIF har som mål att genom elektrifiering, smart teknologi och hållbara affärsmodeller vara en del i den gröna omställningen. Projektet löper till och med år 2025 och ska skapa förutsättningar för att etablera ett laddstråk för elbåtar i fritidsbåtshamnar längs kusten från Göteborg till norska Agder.
Projektet finansieras av EU genom ÖKS Interreg samt Västra Götalandsregionen. Parter i projektet är Agder Fylkeskommune, Arendal kommune, Business Region Göteborg, Föreningen Lydløs, Fyrbodals kommunalförbund, Grefab, Göteborgsregionen, Innovatum Science Park, LEVA, Lysekils kommun, RISE och USN Universitetet Sørøst Norge.