Hantino utvecklar framtidens bygglösningar - med stöd från inkubatorn
Martin Blomfeldt har drivit byggföretag sedan 2012 och har under åren stött på många ineffektiva arbetsmoment. Men i stället för…
– Vi har fått bokningar för 100 000 kronor på fyra veckor, vilket är fantastisk med tanke på att vi är en helt nyetablerad aktör, säger Carjoys grundare Simon Ekstrand.
Utvecklingen från idé till verklighet har gått i ett hisnande tempo. Med på färden har Simon barndomsvännen och IT-teknikern Jonas Aronsson, som står för de digitala lösningarna. I november 2021 kammade Carjoy hem en andraplats i affärsidétävlingen Innovatum Science Park Startup Challenge, och vid årsskiftet blev de del av inkubatorn.
– Det har varit till stor hjälp att få en affärscoach som bollplank. Jag har startat bolag innan, men att vara i den här fasen och hålla den här farten är nytt för mig. Jag behöver tips och råd för att inte riskera att köra av vägen, säger Simon.
I början av april lanserades Carjoys tjänst via prisjämförelsejätten Autobutler och på bara några veckor skickades omkring 800 offerter ut, till ett sammanlagt värde av 2,4 miljoner kronor. Bokningarna trillade in och Carjoys fordonstekniker fick köra skytteltrafik mellan kunderna. I nuläget är tjänsten tillgänglig för kunder i Göteborg, Trollhättan, Uddevalla och Vänersborg med omnejd men siktet är inställd på en snabb expansion.
– Vi har tillväxtproblem redan nu, säger Simon. Vi söker med ljus och lykta efter fler fordonstekniker, men det krävs egenskaper utöver mekaniskt kunnande. Vi sätter ett stort värde på att våra tekniker är kundorienterade och socialt utåtriktade. De är ju Carjoys ansikte utåt.
Carjoy blev tidigt uppmärksammade av väletablerade aktörer i branschen vilket lett till en lyckosam snöbollseffekt. Den marknadsledande diagnostikleverantören från Trollhättan – Autocom – förser Carjoy med nödvändig teknologi för att kunna serva nyare bilar. Avtal har även upprättats med reservdelsleverantören Autoexperten, samt Würth, som levererar verktyg och verkstadsinredning.
– Vi försöker skapa ett litet ekosystem med företag som redan har etablerat goda samarbeten, och vi har fått många möten inbokade på grund av att andra tycker att det vi gör är bra.
Carjoy ska även på sikt kunna erbjuda cirkulära alternativ till sina kunder för att minska konsumtion och miljöpåverkan. I samarbete med demonteringsfirmor filar de på en teknisk lösning för att automatiskt kunna matcha begagnade reservdelar med kundernas bilar.
– Idag erbjuder verkstäder ofta begagnat när det handlar om dyrare delar, så som en motor eller växellåda, men vi vill även ta till vara på slitagedelar, så som bromsskivor och AC-kompressorer.
Planen är att snart flytta över Carjoys tjänster till en egen mobilapplikation. I appen ska kunderna kunna registrera sina fordon, göra bokningar och välja prisvärda alternativ med begagnade reservdelar.
– Vi vill även erbjuda serviceavtal, som fungerar som en prenumeration, då kunderna betalar en lägre summa i månaden och slipper plötsliga stora utgifter.
Tjänsten med mobila servicetekniker är redan etablerad utomlands och används av exempelvis Tesla. Carjoy hakar på en internationell trend, men utan att vara knuten till ett specifikt bilmärke – en allbilverkstad på hjul – vilket Simon spår snart kan bli det nya normala.
– Vi förändrar en bransch, om än i liten skala nu, men på sikt kan det bli såhär det går till när man ska serva och reparera bilen.
Publicerad: Juni 2022
CARJOY grundades 2021 av Simon Ekstrand och Jonas Aronsson. Efter en andraplats i affärsidétävlingen Innovatum Science Park Startup Challenge antogs de vid årsskiftet till inkubatorn. I april 2022 lanserade de Sveriges första tjänst med mobila fordonstekniker som åker ut till kunden och servar bilen på plats. I nuläget är tjänsten tillgänglig för kunder i Göteborg, Trollhättan, Uddevalla och Vänersborg med omnejd men siktet är inställd på en snabb expansion. Kontakt: Simon Ekstrand, VD och medgrundare simon@carjoy.se www.carjoy.se |