Smart omställning
Projektet ska stärka tillverkande företags hållbara konkurrenskraft. Öka innovationsförmågan och resurseffektiva cirkulära lösningar för ett klimatsmart och hållbart samhälle. Vill…
— Vi tror att vi kan skapa en snabbare, mer flexibel, rättvis och hållbar modell. Under 2024 lanseras en första betaversion av vår digitala lösning som dels tar itu med en ekonomisk utmaning både författare och förlag står inför, men som också ökar transparensen i bokbranschen i stort, säger vänersborgaren Sofia Svärdh, vd och medgrundare av Edda Pay.
Trots att bokbranschen globalt omsätter omkring 140 miljarder dollar årligen ligger den, enligt Sofia och hennes team, efter när det kommer till datamognad. Angel Kirkegaard, medgrundare och utgiven författare i hemlandet Danmark, har upplevt konsekvenserna av det.
— Betalningsmodellen för författare utgivna på traditionella förlag är uråldrig, komplicerad och utmanande. Du kan få vänta upp till 18 månader innan du får ta del av intäkterna för din försäljning och får sällan inblick i hur det går. Så ser det generellt sett ut världen över - plötsligt kommer ett svårtytt dokument och en påse pengar som du inte har den blekaste i förväg hur stor den kommer vara, berättar Angel.
Den andra sidan av problemet är för förlagen som ofta betalar ut ett förskott för att ge en ekonomisk trygghet till författaren under perioden då boken skrivs och när de väntar på sin royalty-ersättning. Förskottet räknas sedan av mot den intjänade royaltyn.
— Även om förlagen skulle vilja betala och informera författarna löpande så saknar de digitala och tekniska förutsättningar. Så de betalar höga förskott som i värsta fall aldrig räknas hem, vilket är en stor ekonomisk risk. Processen är komplex och här vill vi göra skillnad för både författare och förlag, säger österrikiska medgrundaren Daniel Bodner.
Edda Pay vill alltså underlätta båda sidorna av problemet och fokus i lösningen ligger på flexibla betalningar och ökade datainsikter för alla inblandade.
— Vår lösning är en plattform där förlagen ger både sig själva och sina författare en samlad realtidsinblick i försäljningen och låter författarna ta ut sina intjänade pengar när det passar dem, vilket minskar behovet av riskfyllt höga förskott. För att skapa en tydlig bild av försäljningen i det här landskapet behöver vi använda en AI/ML-modell, förklarar Daniel vidare.
Teamet arbetar just nu för fullt med att hämta in lärdomar från författare och förläggare, parallellt med att de utvecklar produkten genom ett pilotsamarbete med ett förlag och en försäljningskanal.
Att valet av inkubator föll på just Innovatum Science Park är ingen slump. Sofia har i flera perioder kombinerat jobbet i Stockholm med Vänersborg/Trollhättan och kom för ett par år sedan i kontakt med vårt tidigare företagsnätverk ACT. Att vända sig till inkubatorn när idén om Edda föddes kändes därför självklart.
— Jag har sett på nära håll hur inkubatorbolagen stöttats, peppats och pushats. Så när jag kom till punkten att jag behövde få ett utomstående perspektiv på vår idé fanns det ingen tvekan att det var Innovatum jag skulle ringa, avslutar Sofia.
Edda Pay är en Trollhättebaserad startup som grundades i april 2024 av Sofia Svärdh (fd. Head of Production på Storytel), Angel Kirkegaard (fd. Design Lead på Storytel) och Daniel Bodner (fd. CTO på Storytel). Målet är att genom snabbare datainsikter, flexiblare betalningar till författare och färre risker för förläggare skapa en mer öppen, transparent och rättvis miljö för både författare och förläggare. Kontakt: Sofia Svärdh, VD och medgrundare sofia@heyedda.com |