Cirkulära affärsmöjligheter i fokus
Vill ditt företag ligga i framkant när det gäller hållbar affärsutveckling och framtidens affärsmodeller? Då ska du kolla in det…
2024-10-22
Senast uppdaterad: 2024-10-24 09:48
Under de första tolv åren på Varbi hade vi rullande schema där alla anställda bemannade förstalinjens telefon- och mailsupport för att förstå kundperspektivet. Det blev en bra drivkraft för oss att bygga bort de trösklar som användarna fastnade på i systemet och att utveckla plattformen i rätt riktning. Jag som VD hade supporten varje fredag, vilket gjorde att jag alltid fick förstahandsinformation om hur kunderna använde vår produkt och hur de upplevde oss som företag.
Vi arrangerade kunddagar, både allmänna och branschspecifika, där kunderna fick träffa varandra och sitta i mindre grupper för att prata om sina utmaningar i jobbet. I varje grupp hade vi en Varbi-kollega som lyssnade och skrev ner de utmaningar och lösningar som gruppen tog upp. Anteckningarna använde vi sedan som underlag till vår kommande produktutveckling.
Varje månad samlande vi alla anställda och lät utvecklingsteamet presentera vad de utvecklat under månaden som gått. Detta var vår sista kvalitetskontroll innan vi gick live med nya funktioner. Vid samma tillfälle fick avdelningen Customer Success och support presentera tre utvecklingspunkter som de, baserat på daglig dialog med kunderna, ansåg vara högst prioriterat att utveckla. Detta gjorde att vi hela tiden hade ett stort fokus på kundernas perspektiv och behov.
Ett arbetssätt som starkt påverkade våra medarbetares syn på kunderna var när de fick besöka dem och se live hur hur de faktiskt använde vårt system. Vi sände i omgångar i väg produktägare, utvecklingschef och utvecklare till våra olika kunder. Under ett par timmar fick de då stå bakom och titta hur användarna jobbade i systemet. Deras uppdrag var kort och gott att iaktta hur kunderna använde systemet och identifiera om det var något steg som kändes ologiskt, krångligt eller ineffektivt.
De kunde nu se kundens perspektiv på ett helt nytt sätt, vilket hjälpte oss i vårt mål att utveckla marknadens mest användarvänliga rekryteringssystem. Detta var någonting som medarbetarna refererade till på ett positivt sätt under många år framöver.
2007 startade Magnus företaget Varbi tillsammans med vännen John-Erik Hassel. Målet var att bygga en ny typ av dialogbaserat rekryteringssystem med fokus på användarvänlighet och support i världsklass. Varbi har blivit marknadsledande inom offentlig sektor och universitet. I september 2021 sålde de bolaget som i dag omsätter ca 80 miljoner kronor och används av över 80 000 rekryterande personer i främst Norden och Nederländerna. Sedan våren 2024 coachar Magnus startups på Innovatum Science Parks inkubator.