Utmaningarna för EU:s blå bioekonomi
Innovatum Science Park har tillsammans med samverkansparter genomfört intervjuer med företag inom den europeiska blå bioekonomin.
2021-07-07
Harpad satsar internationellt med crowdfundingkampanj– Vi har redan sålt en del internationellt men vi vill nu satsa rejält! Genom att sälja större kvantiteter kan vi att få ner priset och därmed attrahera en bredare publik. Vi är övertygade om att det finns många kreativa gitarrister globalt som har stor nytta och glädje av en Harpad, säger medgrundaren Josefin Fredén.
Crowdfundingkampanjen sker via den digitala plattformen Indiegogo där privatpersoner bland annat på förhand kan köpa produkter och därmed stötta projekt. Harpads kampanj innebär att gitarrtillbehöret marknadsförs brett och att produkten säljs för ett reducerat pris under en begränsad period.
– Målet är att få in minst 300 förbeställningar. Vi tror framförallt att det är producenter, bandmedlemmar och hemmagitarrister som kommer nappa. Även strängtillverkade och gitarråterförsäljare har stor nytta av en Harpad då den gör det möjligt att testa olika strängar på en och samma gitarr, fortsätter Josefin.
De marknader som teamet hoppas att nå ut till är bland annat USA, Kanada och Europa.
– Vi vänder oss till köpkraftiga länder med många gitarrister och musiker.
Sedan starten har gitarrtillbehörets testats av hundratals gitarrister och produkten har utvecklats utifrån deras input.
– Vi utvecklade Harpad med målet att göra det enkelt för fler att spela 12-strängat utan att behöva lägga ner stora pengar på inköp eller att bära runt på två gitarrer. En oanad och positiv kundnytta som dykt upp är när produkten har testats är att den förenklar handgreppet för personer med små händer, avslutar Josefin.
Harpad AB grundades 2018 av Ljungskileborna Josefin och Samuel Fredén. Sedan dess har de fått affärsutvecklingsstöd via startupinkubatorn på Innovatum Science Park.