Dags att ta in riskkapital till din startup? Vad bör jag tänka på? Hur får jag investerarna att öppna plånboken? Vår affärscoach Deborah Lygonis kopplar ihop startups och investerare och har själv rest mångmiljonbelopp i riskkapital. Här bjuder hon på sina bästa tips!
1. Börja i tid
Du har säkert märkt att saker tar längre tid än vad du tänkt dig. Detta gäller även när du ska ta in kapital till din startup. Var ute i god tid så att inte likviditeten tar slut och det blir panikartat när kassan börjar sina. Att resa kapital kan ta allt från 3-9 månader, ibland ännu längre tid. I synnerhet om du inte har ett upparbetat nätverk. Den bästa tiden att starta är när du egentligen inte behöver kapital! Att resa pengar tar inte bara lång kalendertid, utan också många timmar i anspråk. Det innebär många samtal, mejl, möten och uppföljningar. Dessutom ska investerarna hinna göra sina egna utvärderingar (så kallad due dilligence).
2. Kom ihåg att ni ska vara "ihop" länge
Fundera på vilken typ av investerare du vill ha in? Är du i tidig fas är det kanske mjuka pengar du ska ha in till att börja med? Det kan handla om exempelvis lån från Almi, forskningspengar från Vinnova eller liknande. Glöm inte bort dina kunder som möjlig tidig finansiär. Kan du göra ett betalt pilotprojekt?
Är du förbi det stadiet och vill ha in investerare har du andra frågor att ta ställning till. Vill du ha ”bara pengar” eller ”smarta pengar”? Med andra ord - söker du investerare som kan tillföra någonting mer än enbart kapital i form av exempelvis kompetens, nätverk eller kunder? Hur långsiktiga är investerarna? Kan de följa med på fler emissioner? Eftersom ni har en lång resa tillsammans är det också viktigt att du känner att du kan respektera och trivas med personen ifråga. Precis som vilket långsiktigt förhållande som helst!
3. Gör din läxa och bygg nätverk
När du letar investerare - gör läxan innan mötesbokningen! Vilka ska du träffa? Vilka bolag har de investerat i tidigare? Vilket stadie brukar de investera i (sådd, A-C rundor)? Det är frustrerande att få ett efterlängtat möte om det visar det sig att de du träffar investerar 50 miljoner och uppåt – om du behöver en tiondel av beloppet! Mötet kan visserligen vara intressant ändå om du vill ha 50 miljoner i senare skede. En viktig del av arbetet är just att bygga relationer även för framtida rundor.
När du sitter i mötet – våga fråga! Ställ frågor om vilka belopp de brukar gå in med? Vill de/behöver de saminvestera? Ställ frågan vid sittande bord om det känns intressant för dem att gå vidare! Svarar de nej, fråga varför – och fråga om de har tips på någon annan du kan ta kontakt med.
4. Än sen då, varför är du intressant?
Många startups är otroligt duktiga på att presentera vilket problem de löser, vilket kundvärde de tillför, vilken enorm marknad som finns, varför just de är bättre än konkurrenterna och vilket grymt team de är. Men har du ett tydligt svar på varför investerarna du träffar ska satsa på just dig, och ditt bolag? Fundera på vilka motiv investerarna har när de investerar? Vissa jobbar exempelvis enbart mot impact och miljö. Då måste du kunna visa uppsidan av att investera i ditt bolag ur det perspektivet. Vissa har tydliga avkastningskrav och tidsgränser - t.ex. att de vill göra 20 gånger pengarna inom 5 år. Passar ditt bolag in i dessa krav?
Sätt dig med din presentation och ställ dig frågan; Varför oss och varför nu? Har du ett tydligt svar på varför de ska investera i just er, ha med det i pitchen!
5. Exitplan och långsiktig strategi
När du ska ta in pengar första gången är det viktigt att du redan innan mötet med investerarna har klart för dig hur du vill göra exit, dvs. sälja bolaget. Det kan vara att bolaget säljs till en industriell aktör eller noteras på en börs. Om du inte vill sälja utan bygga ett bolag som du ska jobba med tills det är pensionsdags, då är frågan om du ska ta in riskkapital?
En annan viktig punkt är att göra en längre finansieringsstrategi, så att du har en plan för hur mycket kapital du ska ta in över tid. Hur många rundor behöver du göra, och hur mycket sammanlagt kapital kan behövas? Den långsiktiga planen är viktig för investerare, men än mer viktig för dig som entreprenör för att förstå hur utspädd du blir i olika steg.
Ett sista tips! Håll ditt nätverk av investerare, partners, leverantörer och kunder informerade om bolagets utveckling. Alla gillar att följa vad som sker och se bolagets framgångar och framsteg. Det är ett enkelt och billigt sätt att bygga relationer och skapa intresse för framtida kapitalrundor!