Laddar för Nordic Seafood Summit i Göteborg

Eriksbergshallen i Göteborg vid det gamla båtvarvet med fantastisk utsikt över vattnet och Ostindiefararen.

Årets succémässa i sjömatsbranschen, Nordic Seafood Summit repriseras 2024. Denna gång i Göteborg 24-25 januari.

Nordic Seafood Summit samlar hela värdekedjan, från fiskare och odlare till grossister, förädlingsindustri, handel, restaurang, forskare, beslutsfattare och myndigheter. Eventet bjuder därför på en unikt god möjlighet för näringens alla aktörer att få en bred inblick i branschens förutsättningar, utmaningar och möjligheter. I januari var det premiär på Stockholm Waterfront, nästa Nordic Seafood Summit arrangeras i Eriksbergshallen i Göteborg.

– Målsättningen är att upprepa den känsla av gemenskap och framåtanda vi hade senast genom att fokusera på lösningar snarare än problem, på framtid snarare än dåtid, och på det som förenar snarare än det som skapar konflikt, säger Susanne Ekstedt, innovationsledare på Innovatum Science Park.

"Högt tryck på deltagande"

På Eriksberg i januari kommer man kunna ta del av de senaste produkterna, nyheterna och diskussionerna och möta både besökare och branschkollegor .

– Det är redan högt tryck på deltagande i mässan och en del uppbokat. Men det är inte försent att anmäla sitt intresse som utställare, sponsor eller för annan samverkan, säger Susanne Ekstedt.

För ökad hållbarhet

Arrangörernas målsättning är att skapa en plattform för dialog och inspiration kring hur man gemensamt kan möta de utmaningar som finns, och samtidigt skapa bättre förutsättningar både ekonomiskt och hållbarhetsmässigt för branschen som helhet.

– Vi vill vara med och skapa en infrastruktur för skandinavisk sjömatsnäring där vi möjliggör bättre produkter, främjar fler samarbeten samt lyfter branschens utmaningar och möjligheter. En mötesplats så som Nordic Seafood Summit ligger helt i linje med detta arbete, säger Joakim Petersen, vd för Finnvacum.

Lyfter den svenska sjömaten

Nordic Seafood Summit sponsras av MSC (Marine Stewardship Council) och en av den nya samarbetsparterna är Fiskbranschens riksförbund.

– Tyvärr kommer svenskproducerad fisk och skaldjur ofta i skymundan, trots att vår bransch har flera tusen anställda i Sverige och är största arbetsgivare i flera kustkommuner med en omsättning på över 30 miljarder SEK. Nordic Seafood Summit ger en möjlighet att inte bara tala om vår näring, utan också smaka på den. Tillsammans har vi möjligheten att öka både kunskap och stoltheten för våra företag och branschen i Sverige och visa på den potential sjömat har på den svenska marknaden, säger Krishan Kent, styrelseordförande för Fiskbranschens riksförbund.

Kontakt:

Susanne Ekstedt

Susanne Ekstedt

Innovationsledare Blå bioekonomi